کد مطلب:188821 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:163

امام، نور هدایت
امام باقر (ع) در بیان جایگاه امام در جامعه ی اسلامی و نیاز امت به هدایتگر و مربی مقایسه ای میان، عالم طبیعت و نظام ارزش ها و معنویت صورت داده و فرموده است:

هرگاه فردی می خواهد مسیری را به طول چند فرسخ بپیماید، سعی می كند تا راهنما و راه شناسی بیابد تا به گمراهی نیفتد. (این در زندگی مادی است) در حالی كه آدمی برای شناخت ارزش های الهی و راه های معنوی با مشكلات و پیچیدگی های بیشتری مواجه است و برای حركت به سوی كمال و تعالی، به راهنما و هدایتگری راه شناس و مطمئن، نیاز فزونتری دارد. پس سعی كن تا در مسیر دین و معرفت حقایق معنوی و الهی، برای خود، دلیل و راهنمایی داشته باشی. [1] .

امام (ع) در تفسیر آیه ی «اومن كان میتا فاحییناه و جعلنا له نورا یمشی به فی الناس». [2] می فرماید: انسان مرده كسی است كه جاهل است و چیزی نمی شناسد و زنده شدن این انسان در پرتو نور شناخت و معرفتی است كه با آن در میان جامعه به درستی حركت كند و این نور همان امام و پیشوای الهی است كه به او اقتدا كرده، و از وی پیروی می كند. [3] .



[ صفحه 261]




[1] قال ابوجعفر (ع) يا اباحمزة! يخرج احدكم فراسخ فيطلب لنفسه دليلا و انت بطرق السماء اجهل منك بطرق الارض، فاطلب لنفسك دليلا. اصول كافي 1 / 184.

[2] انعام / 122.

[3] سمعت اباجعفر (ع) يقول في قول الله تعالي: «اومن كان ميتا..» فقال: ميت لا يعرف شيئا و «نورا يمشي به في الله» اماما يؤتم به... اصول كافي 1 / 185.